dag 7! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Gwen Kappers - WaarBenJij.nu dag 7! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Gwen Kappers - WaarBenJij.nu

dag 7!

Blijf op de hoogte en volg Gwen

25 December 2015 | Ghana, Tamale

Hi! Dus, ruim een uur later dan afgesproken konden we terecht in de compound van sylvester, waar we samen met de andere familie van de lodge een rondleiding kregen langs alle compounds. Meteen bij aankomst sloten zich weer allerlei kindjes bij ons aan die aan onze hand mee wilden, onwijs schattig. De tour was echt wel heel interessant, hij vertelde ons over een enorme boom midden op plein: de baobab (?). Correct me if im wrong, maar als ik alles goed heb begrepen werd deze boom in de tijd voor de kalenders gebruikt om tr voorspellen wanneer het nieuwe seizoen begon, de bladeren om eten, en het as om zeep van te maken om lijken mer te balsemen. Supermultifunctioneel dus. Daarna volgde een andere boom waarvan ik me de naam niet meer kan herinneren, maar daar groeiden kalabassen (als ik het goed spel) aan. Ze waren niet eetbaar, maar ze werden gebruikt als een soort potten om water in te vervoeren en zaden in te gebruiken. De mensen zijn echt zo inventief hier, heel erg mooi om te zien. We eindigden de rondleiding in de compound van Sylvester, waar hij samen met zijn familie woont. Hier zouden we wat lokale gerechtjes proeven, dus de vrouwen waren al druk in de weer met het klaarmaken van het eten terwijl Sylvester nog wat dingen aan het vertellen was. Ondertussen pakten de kids van het andere gezin een koker pringles en ging ongegeneerd chips zitten eten, midden in de compound. Plaatsvervangende schaamte, die ouders hadden echt moeten ingrijpen of iets dergelijks want het kon echt niet. Er werd druk eten gekookt en bovendien zijn die mensen al zo arm.. zelf hebben wij ook nog geholpen het het stampen van het eten, maar we bakten er vrij weinig van, haha. We kregen yam (een soort aardappel) en foofoo ( wat fat is weet ik niet precies eigenlijk, platgestampte witte brei met saus) en kip. Het was allemaal echt wel lekker en heel leuk om zo een kijkje te nemen in hun dagelijks leven. De mannen, vrouwen en kinderen eten daar normaal gesproken apart, de man heeft sowieso nog wel echt een superieure positie. S avonds kregen we wéér eten in de lodge, speelden we spelletjes en zijn wr terug naar de compound gewandeld. Hier hebben we gedoucht: een emmer water gevraagd en in het geultje voorin het hutje met een bekertje telkens water over je heengooien. Een hele opgave om zo je haar te wassen en niet alles zeiknat te maken, maar wel ontzettend leuk. We waren weer vroeg op gister zodat we met de kindjes in mijn compound nog wat konden spelen. Ook hiet hebben we nog wat armbandjes kunnen maken, zelfs de moeder deed mee en vond het erg leuk. We hebben 3 meisjes en 1 jongen, dus de barbies werden met een grote glimlach en veel 'thankyou's ontvangen (dank, marijke!!). Voor de jongen hadden we nog een lego auto om in elkaar te zetten, ik ben benieuwd of ie het al voor elkaar geeft gekregen. Na het ontbijt vertrokken we weer naar de school en de kindjes waren weer erg blij ons te zien. Ze waren met een stuk of 80 vandaag en ontzettend druk. We hebben de klaslokalen versierd, geverfd, kleurplaten uitgedeeld, origami gevouwen, quizjes gedaan, speelgoed uitgedeeld.. het was echt een hele leuke dag gister. Dr was een jongen, die echt supergoed dingetjes kon vouwen van die origamiblaadjes en die mij nog een hoop kon leren. Het enige wat ik kan vouwen zijn vliegtuigjes (thanks pap! Kwam goed van pas). Ik vroeg aan een aantal wat ze ervan vonden als de 'white people' kwamen. 'I like it because they all want to be my friend' 'I like it because they bring new stuff and they teach us new things', kei lief. Bovendien willen ze allemaal dokter of zuster worden, een enkele voetballer of manager.  Zo zie je hoe belangrijk goed onderwijs is, de kinderen zijn zo gemotiveerd en zo slim. Ik heb nog pleisters staan plakken, ze hebben allemaal van die lelijke builen op hun armen en benen, echt een heel naar gezicht. Wij hadden van Bob eten meegekregen voor smiddags, zodat we de hele dag op school konden blijven dus op eem gegeven moment zijn wij in een kantoortje gaan eten. Dat vond ik echt heel lastig, we hadden rijst met kip en groenten en het was echt wel veel terwijl de kindjes buiten op ons wachtten en zij natuurlijk maar heel weinig eten hebben. In de namiddag heb ik met een klein groepje wat spelletjes gedaan, een quizje gedaan en hebben lore en ik de kindjes 'annamaria koekoek' en 'moeder moeder hoe laat is het geleerd', echt geweldig. Het was wel echt bizar heet, zo rond de 37 graden en voor het eerst een wat meer heldere lucht. Voor we weggingen hebben we de restjes van het eten nog aan de kindjes gegeven, die daat ontzettend dankbaar voor waren. We zijn na school nog even naar de cultural market geweest om souvenirs te kopen, hele aardige mensen en leuke spulletjes. Ons kerstavondmaal vond plaats bij SWAD, en soort fastfoodrestaurant met heel erg lekker eten een hele aardige eigenaar. Ook daar heb ik wat spulletjes achter kunnen laten voor zijn dochter, net als voor de kinderen van onze kok. Het is zo leuk om te zien hoe dankbaar iedereen is, geven is absoluut leuker dan krijgen. Toen we de taxi terug wilden nemen, zat er een meisje in de taxi die wij aanhielden. De taxichauffeur zei dat ze eruit moest, ondanks ons protest. Ontzettend naar, daar krijg je echt hartpijn van, dat grietje was nog geen tien. Als blanke heb je hier toch een soort superieure status, wat ik persoonlijk heel onprettig vind. Kids staan er ook haast om op je tas voor je te dragen, maar dat vind ik ook echt niet kunnen dus ik sta er evengoed op dat ik hem gewoon zelf draag. Vandaag, op eerste kerstdag, gaan we dalijk weer terug naar de school voor de hele ochtend. De meeste mensen zijn hier moslim dus die vieren geen kerst. Vanochtend heb ik nog wat dingen uitgedeeld bij mijn gastgezin, mama had de halve voorraadkast aan soep en noodles meegegeven maar het eten is erg prima dus ik heb het niet nodig. Ook de knuffels (dank humpie! en alle oorbellen die ik mee had heb ik daar achtergelaten, zo leuk om die kindjes daar blij mee te maken. Vanmiddag halen we onze spullen op van de compound en vertrekken we naar de lodge waar we 1 nachtje slapen. Ik vind het jammer om weg te gaan uit de compound, maar ik ven wel blij dat ik daar even kan douchen en mn kleren kan wassen, aangezien echt al-les vies is en stoffig. Lieve mensen, hele fijne kerstdagen, geniet ervan met elkaar en sta stil bij hoe goed je het heb, wees dankbaar! Liefs!

  • 25 December 2015 - 12:13

    John & Debby:

    Heey Lieve Gwennie..super leuk al die verhalen van je te lezen. En natuurlijk is het altijd leuk spullen uit te delen vooral in het land waar je nu bent. En ja je gaat enorm waarderen wat je allemaal hier hebt. Zelfs als je uit zo'n rijk land als New Zealand komt...Ook dan zijn we weer blij dat het vlees betaalbaar is hier en heerlijke jus hier hebben..Ja waar gaat dit over. Azie is enorm arm. Je waardeert inderdaad dewarme douche die we elke dag weer kunnen nemen of op een normaal toilet kunnen zitten.

    Douchen in Cambodja, Laos, liet ook enorm te wensen over, maar daar waar jij zit ben ik niet geweest. Jij zit daar ook voor een hele andere reden. Vrijwillgerswerk is enorm gaaf, jammer is dat je er geen fulltime baan van kan maken. Kan wel maar dan zit je met heel veel organisaties waar je enorm aan moet blijven trekken.

    Zo kwamen mijn vriendin en ik terecht in Mongolie. De kids wonen hier onder de straat. Je ziet dus een putdeksel open staan met een trapje naar beneden. Ze zijn zwaar verslaafd aan lijm snuiven etc. Ongelooflijk.We ontmoeten daar ook mensen die zich vrijwillig inzetten om hele scholen te bouwen voor ze ..ze onder uit die straat te trekken. en ze een leven te geven... Heel bizar. Ik herken echt dat verhaal van jou hier zo in. Super goed en leuk wat je doet..En je leert er zoveel van..

    Vooral om zo blij tezijn wat we hier hebben. De kinderen zijn hier verpest. X box Playstation, i pad.Tablets, smart telefoons..echt te bizar...op een verjaardag word er niet eens meer sociaal gepraat met elkaar. En daar...................


    Vinden ze een stokje of een oude fietsband waar ze de hele dag mee spelen..Ongelooflijk en zo blij en happy, met wat ze wel hebben. Of een plastic -tasjewaar je een vlieger van kan maken..


    Lieve Gwen. Super leuk je site te lezen, En ik weet hoe leuk het is een reactie te krijgen.Dus bij deze.
    Maak er nog een mooie tijd van. We nodigen je graag uit voor de verhalen te vertellen straks bij een gezellig kampvuurtje.Denk dat je ook wel ballonnen mee hebt genomen???

    Liefs John en Deb

  • 28 December 2015 - 12:28

    Yvonne:

    lieve gwen volgens mij heb je het erg naar je zin en geniet je van elk moment. dit is een ervaring die je niet meer snel krijgt misschien. dus nog veel plezier en geniet gr marcel,yvonne en natascha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gwen

Actief sinds 02 Dec. 2015
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 3344

Voorgaande reizen:

24 Februari 2017 - 24 Mei 2017

backpackend door Azië!

19 December 2015 - 02 Januari 2016

Ghana!

Landen bezocht: